BLOG
30-04
Na de
Oranjegekte was het tijd voor het echte doel van de dag: bezoeken van learning
through internship (LTI), leren in de echte wereld (real world learning).
Hiervoor
gingen wij vaak in duo's mee met een advisor op een soort van stagebezoek.
Vaak zag hij haar in tranen, tranen van verdriet en angst. Op dit moment zijn de tranen er nog regelmatig, maar nu zijn het tranen van blijdschap.
Het leek
even lastig te worden om een geschikte LTI voor Julia te vinden. Haar passie is
'free running' (http://en.wikipedia.org/wiki/Free_running#Freerunning of http://youtu.be/QeWwcla4oiQ
Ze is
een van de weinige vrouwen die deze sport beoefent. Omdat ze haar eigen grenzen
niet goed kende en zich moest bewijzen voor zichzelf, kreeg ze een ernstig
ongeluk. Bijna een jaar moest ze revalideren. Ze kwam zichzelf tegen, in een
moeilijke periode waarin haar moeder te horen kreeg dat ze borstkanker had.
En toen
kwam alles samen, Julia kon haar LTI starten bij de Breast Cancer Coalition: http://www.breastcancerdeadline2020.org/ . Ze
is bezig om een evenement op te zetten, een Free Running Event! En de opbrengst
gaat naar de Breast Cancer Coalition.
Het was
ontroerend om te zien hoe er een klik was tussen de mentor en Julia en hoe
betrokken de advisor was. Julia heeft zich ontwikkeld van een onzeker meisje
dat vaak gepest werd naar een zelfbewuste gepassioneerde jonge vrouw!! En dat
alles door haar passie te volgen, het vertrouwen te krijgen van haar mentor en
advisor en in de echte wereld te leren door vallen en opstaan.
Ook is ze
zelf weer volop bezig met Free Running. Ze kent nu haar grenzen, overwint
angsten en is een voorbeeld voor anderen. Zo schittert ze met haar verhaal op
de website www.wfpf.com
Enkele
voorbeelden van LTI bij Advisor Tracey:
Katie
Katie was
afkomstig van een 'gewone' Highschool waar het niet goed ging met haar. Dit is
haar eerste jaar op MET en zij is junior (3e jaars). Zelf vertelde zij hierover
dat het nu veel beter met haar ging. Op deze school kreeg zij de ruimte waarin
zij goed floreert. Haar contacten met klasgenoten en advisor waren goed en
open.
V.w.b.
haar LTI wilde Katie iets doen met haar creatieve vaardigheden en ook 'iets'
met mensen. Echter, zij had
weinig zelfvertrouwen in de omgang met anderen. Daarom zocht Tracey naar een geschikt LTI adres: een dagbesteding voor mentally disabled people. Bij het bezoek viel op dat Katie ons heel zelfverzekerd rondleidde en contact had met iedere deelnemer en iedere collega. Omgang met mensen bleek echt haar kracht te zijn. Vanmiddag voerde zij haar project uit; een pyjama feest voor de deelnemers met film en eten. Zij had sponsors gevonden, de film was door de deelnemers uitgekozen en iedereen liep in pyjama rond!
Wij
ontmoetten een trotse Katie die met veel plezier en zelfvertrouwen haar LTI
volgt. Haar advisor had een zeer weloverwogen keuze gemaakt met dit adres!
Ondernemerschap
Alex is
een voorbeeld van een student die het afgelopen half jaar met succes een
speciaal programma doorliep wat E360 heet.
Dit keuzeprogramma is opgezet voor
students die een eigen bedrijf willen oprichten. Uiteindelijk maakten zij allen
een businessplan waarop zij zolang werden doorgevraagd tot het een stevig
document was. Alle studenten presenteerden hun businessplan voor een jury van 5
personen en uiteindelijk waren er 14 uitverkoren om echt aan de slag te mogen
gaan met het opzetten en runnen van hun bedrijf. Van businessplan naar
actieplan.
De
bijeenkomst van vanmorgen was ervoor bedoeld om de aangescherpte manier van
begeleiding toe te lichten aan de students en hun advisors. Ook presenteerden
alle studenten hun businessplan nogmaals kort maar hiervoor hadden wij helaas
geen tijd.
Alex is
bezig met het opzetten van een bedrijf in bedrijf 'a green world after
all' geheten. Hij produceert een soort
van milieuvriendelijke zeep en probeert die via lokale boerenmarkten aan de man
te brengen. Er is een startkapitaal van de MET beschikbaar.
Ook dit
vonden wij een mooi voorbeeld van leren in de echte wereld.
Wij
bezochten ook nog LTI's in een fietsherstelbedrijf, een elementary school en in
de geluidsstudio van de MET.
Leermomenten
Onze
ervaringen van vandaag hebben ons geleerd dat het van grote meerwaarde is dat
de advisors hun eigen students begeleiden bij de LTI's. Zij kennen hun students
als geen ander en hebben een hele sterke band met hen. Wat verder opviel was de
zelfverzekerdheid waarmee de students lieten zien waarmee zij bezig zijn. Ook
vertelden zij heel openhartig op welke manier zij zich als persoon hadden
ontwikkeld.
Tot slot
heeft Elliot nog een aantal vragen vanuit de groep beantwoord.
- How do the students make their choice?
- How do advisors devellop surtain standards?
- About ICT (tablets, smart boards) what choices did you made?
- •How many people work here?
- •Any threads BPL?
- Learning in the real world: what possibilities?
- •How can we connect the passion of students to work they don’t really choose? (in these days: crisis)
- •How do you prepare your students for their exhibition?
Bezoek BP-School Mansfield "The Depot"
Een groep
van ongeveer 10 personen heeft tijdens de middag een kleinschalige school voor
special needs bezocht. Hierover later meer....
Bloggers: Andre en Mieke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten