woensdag 1 mei 2013

leren in 'the real world', dag 2


BLOG 30-04
 

Na de Oranjegekte was het tijd voor het echte doel van de dag: bezoeken van learning through internship (LTI),  leren in de echte wereld (real world learning).

Hiervoor gingen wij vaak in duo's mee met een advisor op een soort van stagebezoek.

 

 
Advisor Scott nam ons mee naar zijn (laatstejaars) student Julia. Hij vertelde in de auto enthousiast over dit meisje dat op haar vorige school erg gepest werd en getraumatiseerd binnen kwam op de MET.


Vaak zag hij haar in tranen, tranen van verdriet en angst. Op dit moment zijn de tranen er nog regelmatig, maar nu zijn het tranen van blijdschap.

Het leek even lastig te worden om een geschikte LTI voor Julia te vinden. Haar passie is 'free running' (http://en.wikipedia.org/wiki/Free_running#Freerunning of http://youtu.be/QeWwcla4oiQ 
Ze is een van de weinige vrouwen die deze sport beoefent. Omdat ze haar eigen grenzen niet goed kende en zich moest bewijzen voor zichzelf, kreeg ze een ernstig ongeluk. Bijna een jaar moest ze revalideren. Ze kwam zichzelf tegen, in een moeilijke periode waarin haar moeder te horen kreeg dat ze borstkanker had.

En toen kwam alles samen, Julia kon haar LTI starten bij de Breast Cancer Coalition: http://www.breastcancerdeadline2020.org/ . Ze is bezig om een evenement op te zetten, een Free Running Event! En de opbrengst gaat naar de Breast Cancer Coalition.
 
Het was ontroerend om te zien hoe er een klik was tussen de mentor en Julia en hoe betrokken de advisor was. Julia heeft zich ontwikkeld van een onzeker meisje dat vaak gepest werd naar een zelfbewuste gepassioneerde jonge vrouw!! En dat alles door haar passie te volgen, het vertrouwen te krijgen van haar mentor en advisor en in de echte wereld te leren door vallen en opstaan.


Ook is ze zelf weer volop bezig met Free Running. Ze kent nu haar grenzen, overwint angsten en is een voorbeeld voor anderen. Zo schittert ze met haar verhaal op de website www.wfpf.com
 

Enkele voorbeelden van LTI bij Advisor Tracey:

Katie

Katie was afkomstig van een 'gewone' Highschool waar het niet goed ging met haar. Dit is haar eerste jaar op MET en zij is junior (3e jaars). Zelf vertelde zij hierover dat het nu veel beter met haar ging. Op deze school kreeg zij de ruimte waarin zij goed floreert. Haar contacten met klasgenoten en advisor waren goed en open.

V.w.b. haar LTI wilde Katie iets doen met haar creatieve vaardigheden en ook 'iets' met mensen. Echter, zij had

weinig zelfvertrouwen in de omgang met anderen. Daarom zocht Tracey naar een geschikt LTI adres: een dagbesteding voor mentally disabled people. Bij het bezoek viel op dat Katie ons heel zelfverzekerd rondleidde en contact had met iedere deelnemer en iedere collega. Omgang met mensen bleek echt haar kracht te zijn. Vanmiddag voerde zij haar project uit; een pyjama feest voor de deelnemers met film en eten. Zij had sponsors gevonden, de film was door de deelnemers uitgekozen en iedereen liep in pyjama rond!

Wij ontmoetten een trotse Katie die met veel plezier en zelfvertrouwen haar LTI volgt. Haar advisor had een zeer weloverwogen keuze gemaakt  met dit adres!
 
Ondernemerschap
Alex is een voorbeeld van een student die het afgelopen half jaar met succes een speciaal programma doorliep wat E360 heet.
 
 
Dit keuzeprogramma is opgezet voor students die een eigen bedrijf willen oprichten. Uiteindelijk maakten zij allen een businessplan waarop zij zolang werden doorgevraagd tot het een stevig document was. Alle studenten presenteerden hun businessplan voor een jury van 5 personen en uiteindelijk waren er 14 uitverkoren om echt aan de slag te mogen gaan met het opzetten en runnen van hun bedrijf. Van businessplan naar actieplan.

De bijeenkomst van vanmorgen was ervoor bedoeld om de aangescherpte manier van begeleiding toe te lichten aan de students en hun advisors. Ook presenteerden alle studenten hun businessplan nogmaals kort maar hiervoor hadden wij helaas geen tijd.

Alex is bezig met het opzetten van een bedrijf in bedrijf 'a green world after all'  geheten. Hij produceert een soort van milieuvriendelijke zeep en probeert die via lokale boerenmarkten aan de man te brengen. Er is een startkapitaal van de MET beschikbaar.

Ook dit vonden wij een mooi voorbeeld van leren in de echte wereld.

Wij bezochten ook nog LTI's in een fietsherstelbedrijf, een elementary school en in de geluidsstudio van de MET.

Leermomenten
Onze ervaringen van vandaag hebben ons geleerd dat het van grote meerwaarde is dat de advisors hun eigen students begeleiden bij de LTI's. Zij kennen hun students als geen ander en hebben een hele sterke band met hen. Wat verder opviel was de zelfverzekerdheid waarmee de students lieten zien waarmee zij bezig zijn. Ook vertelden zij heel openhartig op welke manier zij zich als persoon hadden ontwikkeld.

 Tot slot heeft Elliot nog een aantal vragen vanuit de groep beantwoord.

  • How do the students make their choice?
  • How do advisors devellop surtain standards?
  • About ICT (tablets, smart boards) what choices did you made?
  • How many people work here?
  • Any threads BPL?
  • Learning in the real world: what possibilities?
  • How can we connect the passion of students to work they don’t really choose? (in these days: crisis)
  • How do you prepare your students for their exhibition?
 Bezoek BP-School Mansfield "The Depot"

Een groep van ongeveer 10 personen heeft tijdens de middag een kleinschalige school voor special needs bezocht.  Hierover later meer....

 
Bloggers: Andre en Mieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten