Na een voorspoedige vlucht en een ietwat lange wachtrij op JFK zijn we op vrijdag aangekomen in ’t hotel midden in ’t centrum van New York. Op de hoek van Broadway, dat was al veelbelovend! We hebben bijna naast David Letterman onze eerste New Yorkse pizza gegeten (om ’s Nederlandse tijd!) Als echte toeristen hebben we ons de blaren op de voeten gelopen om zoveel mogelijk highlights in zo min mogelijk tijd te bekijken. Als rasechte New Yorkers hebben we, met in de ene hand een Starbucks cappuccino, en in de andere hand 26 snijdende plastic tasjes vol souvenirtjes, door Central Park gewandeld. Nadat we de nodige cultuur opgesnoven hadden zijn we gisteravond in Providence aangekomen. Vanmorgen zijn we in alle vroegte, door een originele buschauffeur (“I was pensioned, but I wanted to escape from my wife’s ‘To-Do-List’…!”), en een originele schoolbus naar The MET gebracht. Het eigenlijke doel van deze reis, de Big Picture Learning School. Na een inspirerende opening door de kopstukken (co-founder, co-director, director) hebben we ons in groepen verspreid over de verschillende gebouwen. De gebouwen dragen de namen Unity, Equality, Liberty en Justice. Ze staan voor de kernwaarden van de Big Picture Learning filosofie. Na een gezamenlijke opening (studenten, advisors/docenten) en wij) hebben we een eerste glimp opgevangen van de manier waarop ze hier werken en leren. De speurtocht draait om het vinden van de interesse van de leerling om vandaar uit een leerplan te ontwikkelen. De interesse van de leerling vormt het uitgangspunt om van daar uit de leerling te helpen met het formuleren van zijn/haar doelen en die ook te verwezenlijken.
De drie begrippen, of pijlers, relationship, relevance en rigor vormen de rode draad. Het gaat erom echt naar de leerlingen te luisteren en er zo achter te komen waar de talenten liggen. Leerlingen zitten in klaslokalen met in het midden een grote tafel en rondom computers en boekenkasten. Het lijkt nog het meest op een huiskamer door de inrichting en aanwezigheid van lekker zittende fauteuils. De leerlingen zitten vier jaar bij dezelfde advisor en volgen naast een gezamenlijk programma hun eigen leerprogramma. Aangezien elk leerplan afhankelijk is van de interesse van de leerling zijn de stages ook totaal verschillend. De leerlingen lijken zelf goed op de hoogte te zijn van de doelen die ze willen halen en hoe ze die willen halen. Ze ervaren hun klas en hun advisor als een soort familie. Ondanks de enorme organisatie en een ingewikkeld klassenmanagement stralen de docenten een enorme rust en kalmte uit. De sfeer was echt gezellig te noemen, de leerlingen gedroegen zich over het algemeen voorbeeldig…. (De beste beentjes werden waarschijnlijk wel een klein beetje voorgezet vandaag vanwege al het bezoek!) Sommige leerlingen hebben presentaties gegeven over hun ‘interesse’-projecten. De kwaliteit van deze presentaties was indrukwekkend. Een gedegen vooronderzoek, uitwerking, vormgeving en presentatie.
De dag werd afgesloten met het maken van concrete afspraken voor de stagebezoeken morgen. We gaan morgen de hele dag kijken bij de leerlingen op hun stageplek (LTI). Dit varieert van architectuur/ tuinvormgeving tot het aaien van haaien in het aquarium! Vanavond kunnen we ons daarop voorbereiden tijdens een “Providenciaalse” maaltijd. Gelukkig hebben ze hier in Providence ook het nodige te bezichtigen. Ook hier kunnen we ‘Shop till we drop!’
(Genevieve, een deelneemster van de Big Picture-reis!)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten