We werden welkom geheten door één van de bedenkers van
het gehele concept, Elliot Washor. (Noot: Links Dennis Littky, Elliot Washor)
De pick me up is aan het begin van de dag en is bedoeld
om de leerlingen te motiveren voor die dag, de hoofden allemaal even leeg te
maken en wat huishoudelijke mededelingen te doen. We werden ontvangen door een
luid applaus van zowel leerlingen als docenten en werden meteen in het diepe
gegooid. We mochten tussen de leerlingen een plaatsje zoeken en zouden mee
luisteren naar wat er te zeggen was. Na wat huishoudelijke mededelingen kregen
we een filmpje te zien van hoe de wereld om ons heen aan het veranderen was qua
technologie en kregen we de vraag mee hoe het onderwijs hierdoor er over 15
jaar uit zou zien. We gingen dit meteen bespreken met de leerlingen aan de
tafel.
Aan mijn tafel schoten de ogen pas echt open toen ik
vertelde dat ik 15 jaar geleden nog geen wifi had en op de middelbare school
nog met floppy disks heb gewerkt. Ook het feit dat ik een mobiel zonder
kleurenscherm heb gehad was verbazingwekkend. Meteen werd er gevraagd hoe ik
zonder zoiets heb kunnen leven!? Ook het feit dat we nog geen kleurenscherm
hadden op mobieltjes in het begin ging er niet zo goed in. Toch kwamen we tot
de conclusie dat er nog heel veel moet worden gedaan, willen we voorbereid zijn
op de toekomst.
Terug naar de 9th graders. Dit zijn leerlingen die rond
de 15 jaar oud zijn en in hun eerste jaar van High school zitten. De
achtergronden van deze leerlingen en de milieus waar ze vandaan komen is heel
erg verschillend. Zo heb ik gesproken met een meisje die tot haar veertiende
homeschooled was en met een jongen die hiervoor op een reguliere highschool
hebben gezeten. Beiden zeggen ze echter wel specifiek voor deze school te
hebben gekozen en ze zijn er heel erg blij mee!
Toen ik bij mijn eigen advisory groep binnen kwam lopen
werd ik heel hartelijk verwelkomt door Tim en zijn kids zoals hij ze noemt. Ik wordt letterlijk met open armen
ontvangen terwijl Tim mij voorstelt en we gaan meteen aan de slag, want jaha,
ik was 3 minuten te laat en er was veel te doen vandaag.
De leerlingen begonnen eerst allemaal te vertellen wie ze
waren, wat hun interesses waren en met welke stage (internship) ze bezig waren.
Daarna was het mijn beurt om eens wat vragen te gaan beantwoorden. De vragen
kwamen in het begin niet heel erg op gang, de eerste die ik kreeg was namelijk
over geweld in Nederland en de criminaliteit die er heerst. Dit overviel me
wel, maar vrij snel kwam de aap uit de mouw. Deze leerling was namelijk
geïnteresseerd in Criminal Justice and
Politics. Daarna kwamen er vragen over het favoriete eten, manier van
reizen in Nederland, boerenkool, de euro (inclusief geld inspecteren, blijkbaar
wisten ze niet wat een watermerk was) en hebben we het gehad over de vakken die
ik les geef en hoe het er op onze scholen aan toe gaan. Aan Elisabeth mocht ik
uitleggen hoe het Nederlandse schoolsysteem in elkaar zat en Ashley wilde toch
graag weten of wij ook naar Beyonce luisterde. Chino vond het vooral belangrijk
te weten of we ook iPhones en Samsungs hadden en Nate had weer vragen over het
financiële systeem.
Al met al dus vele vragen die ik zo goed mogelijk
probeerde te beantwoorden voor de kids. Er moest echter ook gewerkt worden, dus
gingen we rond 10 uur aan de slag. Het mooie hiervan was dat elke leerling
precies wist wat hij of zij moesten doen en hier ook aan gingen werken. Dit
ging zo door tot 11 uur waarnaar ze hun enige "echte" klassikale les
kregen die ze hadden, namelijk rekenen.
Het contrast was enorm. Waar de leerlingen eerst hun
eigen keuze hadden en in wat ze wanneer gingen doen, moesten ze nu de banken in
en klassikaal luisteren. Erg typerend waren de hoeveelheid leerlingen en
docenten die er waren. Ratio 1 docent op 5 leerlingen! Zie dat in Nederland nog
maar eens te regelen!
Vrij snel erna hadden we de lunch en hebben we in groepen
alles besproken. Ik wilde echter zo snel mogelijk terug naar de klas en kreeg
daar een fantastische verassing van een lieve jongedame. Ze had één van haar
muffins bewaard voor mij en vroeg of ik die wilde hebben. Hier zei ik
natuurlijk geen nee tegen en het gebaar ontroerde me heel erg. Enjoy the little things is dan ook mijn
lijfspreuk J
Dit gebaar inspireerde me ook om dit reisverslag de titel
Meeting the MET-family te noemen.
De hele advisory heeft echt een family gevoel. De
één-tweetjes tussen de leerlingen, de beleefdheid tegenover elkaar en de
vanzelfsprekende samenwerking geven een heel warm, veilig en dynamisch geheel.
Overigens nog even over die beleefdheid, de kinderen hier zijn enorm beleefd en
willen je met alles helpen, zelfs als je het niet vraagt. Ook de openheid die
ze geven als je vragen stelt en de behulpzaamheid zijn hier in grote mate
aanwezig.
Nu echter weer even terug naar de lessen zelf. De
leerlingen hebben de hele dag aan een scala aan opdrachten gewerkt. De één
heeft met een vriendin de optimale route uitgewerkt van het park Sixflags waar ze vrijdag naartoe gaan,
de ander heeft naar verschillende collegeopleidingen zitten zoeken en weer een
ander heeft internship formulieren in zitten vullen en stage adressen gebeld.
Ze zijn dus wel actief bezig met school en hun eigen
leerproces. Het is echter heel erg lastig in te schatten na één dag of dit op
hetzelfde niveau zit als in Nederland. Ik hoop hier morgen meer over te weten
te komen wanneer we de LTI's (Learning Through Interests/internships) gaan
bezoeken, de stageadressen van de leerlingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten