Advisory groep Hanneke |
Advisory groep Detje |
Advisory groep Bart |
Workshop E360 – (Jodi)
The MET Center in Providence biedt een extra onderwijsmodule
aan voor leerlingen die zich willen verdiepen in het ondernemerschap. Gedurende
het jaar volgen ze een cursus in een speciaal gebouw dat op de campus staat en
is ingericht met vergaderruimten en cubicles waarin leerlingen hun ideeën
kunnen uitwerken.
De cursus begint met allerlei opdrachten om de creatieve geest van de leerling te prikkelen en om duidelijk te maken wat de leerlingen kunnen verwachten. Zo moeten ze een brainstorm houden over een chocoladereep die ze zelf mogen ontwerpen op het gebied van smaak en verpakking. Het doel van de cursus is uiteindelijk dat ze zelf een minibedrijfje oprichten en hiervoor research moeten doen naar de financiële en zakelijke aspecten. Die middag kregen we van verschillende leerlingen pitches te zien voor hun producten.
Zo was er een meisje dat de ziekte van Lyme had en om die ziekte meer onder de aandacht van de mensen te brengen, heeft ze met haar moeder die ook aan de ziekte lijdt, een armband ontworpen met een bijsluiter. Een andere jongen had een set van accessoires ontworpen waarin je gemakkelijk een aspirine kunt dragen (o.a. armband, telefoonhanger, keycord). Op het moment dat je een hartaanval krijgt en direct een aspirine in kunt nemen, verklein je de kans op overlijden met 30%.
In het gebouw heeft elke leerling zijn eigen werkplek en het was mooi om te zien hoe gedreven die studenten waren. Het geld wat ze met hun bedrijfje verdienen, gebruiken ze niet alleen om de kosten te dekken en zichzelf een salaris kunnen geven, maar daarnaast ook om een deel van hun vervolgopleiding te kunnen betalen. Het geld blijft in beheer van de school, de cursusleiders kunnen op die manier gezien worden als managers.
pas nadat alle
mogelijkheden voor ondersteuning zijn aangeboden.
Curriculum & instruction (Andrew)
Voor de workshop ‘curriculum en instruction’ heeft Andrew
zijn oud-leerling Samantha uitgenodigd. Samantha zat 12 jaar geleden in een van
de eerste advisory’s van Andrew. Zij vertelt haar ervaringen en beantwoordt
veel van onze vragen. Zelf vindt zij dat je door Big Picture Learning leert
leren. Zij vindt dit zelf een van de belangrijkste dingen die zij heeft geleerd
op the MET. Andrew zelf sluit zich hierbij aan en zegt dat de advisor het grote
geheel moet kunnen overzien.
Er moeten van te voren doelen worden gesteld en
deze moeten gedurende het project worden nagestreefd. In sommige projecten is
het lastig en zijn zowel de leerling als de advisor soms zoekende. Hij geeft
het voorbeeld van een student die alleen maar achter de computer reggaeton
luistert. Hij is voor weinig andere dingen te motiveren. Andrew besluit om dit
als zijn project te beschouwen, hier ligt zijn passie en interesse ten slotte.
Samen maken zij een aantal doelen wat betreft de inhoud en uitwerking. Door
bijvoorbeeld op zoek te gaan naar het onstaan van de reggaeton, is de leerling
bezig met een stuk geschiedenis.
Door zelf een beat te maken, teksten te
schrijven, een ontwerp voor een cd-hoes te maken, worden alle eisen in dit
project verwerkt. De leerling is gemotiveerd, en is tegelijkertijd bezig met
leren. Leerlingen helpen elkaar ook met het opstellen van doelen. Bij sommige
projecten kan het lastig zijn om alle vakken erin te verwerken. Dit hoeft geen
probleem te zijn, maar moet bij het volgende project wel aan bod komen.
Samantha zelf geeft aan dat zij ‘math’ heel saai vond. Zij maakte haar doelen
dan erg makkelijk zodat ze er erg snel vanaf zou zijn. Helaas voor haar moesten
de doelen goedgekeurd worden door haar advisor en moest zij deze doelen voor
zichzelf wat lastiger maken.
Belangrijk om te vermelden is ook dat door de verplichte reken en taaltoetsen er elke dag tijd wordt ingeruimd voor deze vakken. Ze zijn nu eenmaal verplicht dus er moet, klassikaal, geoefend worden om alle onderwerpen onder de knie te krijgen. De advisor moet dit ook uitleggen aan de leerlingen zodat ze er het belang van inzien.
Belangrijk om te vermelden is ook dat door de verplichte reken en taaltoetsen er elke dag tijd wordt ingeruimd voor deze vakken. Ze zijn nu eenmaal verplicht dus er moet, klassikaal, geoefend worden om alle onderwerpen onder de knie te krijgen. De advisor moet dit ook uitleggen aan de leerlingen zodat ze er het belang van inzien.
Leiderschap (Andrew)
De tweede workshop van Adrew richt zich op het hoe en waarm van leiderschap van de principals van een BPL School. hoe neem je beslissingen, levert een interessant plaatje op dat Andrew toelicht.
Naar aanleiding van de vraag “Hoe motiveer je de advisors”
gaf Andrew een voorbeeld van Nancy (principal van de Met). Zij maakt regelmatig
kaartjes met positieve dingen die ze ziet binnen de school en legt die op de
bureaus van de desbetreffende advisor. Juist de nadruk leggen op positieve
zaken heeft zoveel meer effect dan de negatieve zaken te benadrukken. Daarnaast
hebben we het gehad over de grote autonomie van leerkrachten binnen BPL.
Uitgaan van de passie van leerlingen betekent natuurlijk ook dat leerkrachten
uit mogen gaan van hun eigen passie en overtuiging. Dat kan tot gevolg hebben
dat er verschillen van aanpak ontstaan tussen de verschillende advisors en
advisories. Dat is op zich geen probleem zolang de uitgangspunten van BPL maar
overeind blijven. Wanneer dit niet gebeurt krijgen leerkrachten het dringende
advies om ergens anders werk te zoeken. Uiteraard pas nadat alle mogelijkheden
voor ondersteuning zijn aangeboden.
Het laatste onderwerp van deze workshop gaat over de kracht van netwerken. Een belangrijk deel van BPL is het netwerken. Hoe kun je als school in contact komen met bedrijven, organisaties. Verschillende ideeen worden besproken.
Na de workshops en de lunch is het tijd voor de groepsfoto, het officiele afscheid en de aanschaf van zelfgedrukte MET-t shirts.
Het is tijd voor de volgende reis: met de trein naar Philladelphia....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten