Woensdag 4 mei 2016
Newark –
New Jersey
Vandaag gingen we naar East Side High School in Newark. Rond
08:15uur zijn we via Penn station naar Newark gereisd met de trein onder
leiding van Elliot. Na een korte wandeling kwamen wij aan bij de ESHS. De
omgeving was erg anders dan de Bronx en Manhattan, veel laagbouw en
gezinswoningen.
We werden ontvangen door de teamleider van de Big Picture
afdeling binnen de school, Sonn Sam. Na kennismaking met de advisors hebben we een
gesprek gehad over hoe BPL in de school vorm gegeven wordt (Bekijk een deel van dit gesprek). Hierbij kwamen heel
veel zaken naar voren, maar de belangrijkste waren:
- Kwaliteit boven kwantiteit
- Relatie
- Je doceert niet (alleen) je vak, maar vooral de leerling. Kids don’t just build things, things build the kids.
- Het gaat om het proces en de weg er naar toe
Na dit gesprek hebben we ons verdeeld over de verschillende LTI plekken (Learning Through Interest / internships).
- Relatie
- Je doceert niet (alleen) je vak, maar vooral de leerling. Kids don’t just build things, things build the kids.
- Het gaat om het proces en de weg er naar toe
Na dit gesprek hebben we ons verdeeld over de verschillende LTI plekken (Learning Through Interest / internships).
Onder
andere gingen we mee naar een homeless shelter, het leger, glasblazerij, onderwijsvoorlichting,
Newark Museum (Makerspace) en een fysiotherapie praktijk.
We hebben mee kunnen kijken bij de stage bezoeken en wat de studenten bij hun LTI doen, ondertussen konden we in gesprek met de advisors en studenten over BPL, hun LTI en de school. Doordat de groep verdeeld werd, hebben we allemaal verschillende ervaringen opgedaan. Debby is onder andere naar een homelessshelter geweest, waar de studenten in de keuken helpen bij het maken van de maaltijden en hier zelfs een restaurant van proberen te maken. Ook werd er door deze groep een bezoek gebracht aan een glasblazerij ‘Glassroots’. Hier leren de studenten niet alleen glasblazen, maar ook het maken van een bedrijfsplan en een financieel overzicht.
Meerte is naar een universiteit geweest waar een student een project opgezet heeft om andere studenten voor te bereiden op college en hier de aanvraag voor te kunnen doen. Dit heeft de student weten uit te breiden tot maar liefst 8 voorlichtingscentra.
De leerlingen zoeken zelf een stage plek of ze kunnen aankloppen bij hun advisor of de LTI coördinator voor een LTI plek. Freshmanyears (1e jaars) lopen ook al stage, maar beginnen later. Zij beginnen met een ‘internship program’, waarbij ze leren presenteren, solliciteren en alle verdere skills die zij nodig hebben om te kunnen starten met hun LTI.
We hebben mee kunnen kijken bij de stage bezoeken en wat de studenten bij hun LTI doen, ondertussen konden we in gesprek met de advisors en studenten over BPL, hun LTI en de school. Doordat de groep verdeeld werd, hebben we allemaal verschillende ervaringen opgedaan. Debby is onder andere naar een homelessshelter geweest, waar de studenten in de keuken helpen bij het maken van de maaltijden en hier zelfs een restaurant van proberen te maken. Ook werd er door deze groep een bezoek gebracht aan een glasblazerij ‘Glassroots’. Hier leren de studenten niet alleen glasblazen, maar ook het maken van een bedrijfsplan en een financieel overzicht.
Meerte is naar een universiteit geweest waar een student een project opgezet heeft om andere studenten voor te bereiden op college en hier de aanvraag voor te kunnen doen. Dit heeft de student weten uit te breiden tot maar liefst 8 voorlichtingscentra.
De leerlingen zoeken zelf een stage plek of ze kunnen aankloppen bij hun advisor of de LTI coördinator voor een LTI plek. Freshmanyears (1e jaars) lopen ook al stage, maar beginnen later. Zij beginnen met een ‘internship program’, waarbij ze leren presenteren, solliciteren en alle verdere skills die zij nodig hebben om te kunnen starten met hun LTI.
Bij terugkomst op de High School stond er een lunch voor ons
klaar. Waarna we aansluitend een gesprek hadden met de teamleider, principal,
de advisors en Elliot. We hebben gesproken over veel verschillende onderwerpen
die komen kijken bij Big Picture Learning, LTI’s en advisory’s. Ook bekeken we een bijzonder filmpje waarin een Japanse jongen, die een poosjeniet naar school wilde, Hajime Miura, in de tussentijd zelfstandig heeft geleerd te YoYo-en. Hij is nu wereldkampioen!
Hierbij werd vooral duidelijk dat niet alleen de relatie met de leerling
belangrijk is, maar ook binnen je team. Hierbij is erg belangrijk dat het team
onderling ook een tweede familie vormt wat als goed voorbeeld voor de
leerlingen kan dienen (preach what you teach). Hierbij is delen, communiceren
en vertrouwen van groot belang. De directeur en teamleider gaven aan dat het
erg belangrijk is om de juiste mensen op de juiste plek te hebben, hierdoor
benut je ieders kwaliteiten.
Na deze boeiende en inspirerende gesprekken, kregen we de mogelijkheid om nog in één
van de advisory’s te kijken. De studenten vertelde over hun LTI’s en projecten en gingen daarna individueel met ons in gesprek. Ook kregen we nog een rondleiding in het onwijs gave, met graffiti versierde, gebouw.
Een erg mooie kijk in een goed georganiseerde Big Picture school. Hierna hebben we de trein terug gepakt naar Manhattan waar we bij een leuke Italiaan gegeten hebben en onze al weer laatste avond met elkaar hebben doorgebracht.
Na deze boeiende en inspirerende gesprekken, kregen we de mogelijkheid om nog in één
van de advisory’s te kijken. De studenten vertelde over hun LTI’s en projecten en gingen daarna individueel met ons in gesprek. Ook kregen we nog een rondleiding in het onwijs gave, met graffiti versierde, gebouw.
Een erg mooie kijk in een goed georganiseerde Big Picture school. Hierna hebben we de trein terug gepakt naar Manhattan waar we bij een leuke Italiaan gegeten hebben en onze al weer laatste avond met elkaar hebben doorgebracht.
Debby Pikker en Meerte Parel ©
Geen opmerkingen:
Een reactie posten