Vandaag onze tweede dag in de Bronx,
Een vol programma, bezoek aan twee scholen. We starten
vroeg met ons ontbijt en zijn dan om half acht al onderweg.
Ook nu weer worden we bij de subway, bijna automatisch
richting Manhattan gestuurd.Het regent een beetje als we naar onze eerste school lopen.
Fannie Lou High is een school die een jaar of twintig geleden
als een kleine school met 60 leerlingen in een gerenoveerde houtfabriek is
gestart. Het is licht en ruimer dan de school die we gisteren bezochten.
We worden ontvangen door de schoolleiding en krijgen na
een korte inleiding over de school een rondleiding door de school.
Het is rustig in het gebouw er hangt een relaxte sfeer.
Wat opvalt is dat leerlingen docenten aanspreken bij hun voornaam. Dit gaat zo natuurlijk dat het opvalt. De ongedwongen omgang, werkend vanuit vertrouwen en relatie straalt er vanaf.
We verzamelen samen met een groep leerlingen en gaan per
schoolbus, ook leuk om daar eens in te zitten, naar een locatie langs de rivier
de Bronx. Onderweg raken we in gesprek. Leerlingen zijn ongedwongen in hun
benadering en kunnen zich goed uitdrukken.
Door de regen gaan we het natuurgebied in, de leerlingen hebben gereedschappen, materialen en een vogelhuisje meegenomen. Met het materiaal wordt het vogelhuisje zo geplaatst dat hier veldzwaluwen kunnen nestelen zonder verstoord te worden door de alom aanwezige eekhoorns.
Hilleen
Het project wat we bezoeken, Rocking the boat, laat
leerlingen buitenschools leren. Binnen in de loods wordt gewerkt aan
verschillende boten, deze worden samen met de leerlingen gebouwd. Leerlingen
kunnen ook kiezen om op de rivier te roeien of natuuronderzoek te doen.
Naast dit project heeft deze school nog veel meer projecten die leerlingen een kijkje geven in de echte wereld. Daardoor kunnen zij later een betere loopbaan keuze maken.
Naast dit project heeft deze school nog veel meer projecten die leerlingen een kijkje geven in de echte wereld. Daardoor kunnen zij later een betere loopbaan keuze maken.
Door de regen gaan we het natuurgebied in, de leerlingen hebben gereedschappen, materialen en een vogelhuisje meegenomen. Met het materiaal wordt het vogelhuisje zo geplaatst dat hier veldzwaluwen kunnen nestelen zonder verstoord te worden door de alom aanwezige eekhoorns.
Er is opvallend veel begeleiding aanwezig, naast zeg maar
de projectleider, wordt elk groepje van een paar leerlingen bij gestaan door
een assistent, een collegestudent die partime aan het project verbonden is als
betaalde kracht.
Terug met de bus, naar de tweede school. Ook hier een
ontvangst door de schoolleiding. De Bronx Compass High school bevindt zich in een gebouw met nog
een aantal andere scholen (8). Het is een groot gebouw met meerdere verdiepingen.
De scholen delen de keuken, kantine, gymzaal en het theater. Elke keer wanneer
we tijdens onze rondwandeling een gang van een andere school passeren valt het
verschil op, meer rumoer, meer leerlingen op de gang, meer provocatie en
corrigerende gesprekken. We krijgen een uitgebreide rondleiding, waarbij opvalt
dat de leerlingen ook met onze passies rekening houden, zo bezoeken we de
keuken, worden we geïntroduceerd bij een docent die werkt op een boerderij en
hebben we een leuk gesprek !met de bibliothecaresse.
Dan zijn we hard toe aan een lunch. En worden we, tot
kippenvel toe, verrast op een intiem Live optreden. Een leerling zingt prachtig
en wordt hierbij op gitaar begeleid door een medeleerling.
Ook vandaag weer een dag met veel indrukken, waarbij het
vertrouwen, de band, het respect en leren vanuit passie er van af stralen!
Hilleen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten