woensdag 2 mei 2012

Dag 1 at the MET


Na bijna drie heerlijke dagen in New York werden we op de the MET welkom geheten door Elliot Washor één van de oprichters van BIG PICTURE. (http://www.bigpicture.org/)
De belangrijkste kreet van deze introductie: Vind hun passie!! Een passie is wat hen verder brengt.
Relatie is een groot goed. Een advisor is bijna onderdeel van de familie zorgt niet alleen voor de schoolse zaken maar ook voor een goede sociale relatie niet alleen met de leerlingen maar ook met de familie.
Kijk vooral wat iemand wel kan en niet wat iemand niet kan. En vraag vooral WAT de leerling wil leren.  In het kort gezegd:  leren door interesse.

‘s Morgens vroeg kwam de witte schoolbus voor en dit keer werden er geen kinderen ingeladen maar wij als volwassenen. Na een ritje van 15 minuten kwamen wij aan op het terrein van de big picture school.  Daar werden wij met enthousiasme ontvangen door Elliot en Brian.

Twee inspirerende mannen, oprichters van het concept One kid at the time.   Wij mochten daarna aansluiten bij de dagopening. Geheel anders dan gewend, want zij openen de dag met alle leerlingen van het gebouw.  Ook wij kwamen aan het woord en stelden onszelf voor.  Na de Pick me up, zoals de opening heet, werden wij verdeeld over een aantal advisory’s.  Wij hebben die dag de luxe gehad om de gehele dag met een klas mee te lopen en te ervaren op welke manier de school hun onderwijs aanbiedt.

Opvallend was hoe beleefd de leerlingen tegen elkaar waren, vol respect. Daarnaast was het voor de meesten van ons shocking om te zien dat de leerlingen met petten op in de klas zaten, kauwgom kauwden en muziek luisterden op hun telefoon. De gymles was ook geweldig om mee te maken.  Er was een groep leerlingen aan het voetballen. Zonder enig probleem sloten enkele reisgenoten zich aan bij de spelende jongelui. En ja, wij waren goed. Gymkleding was niet van belang, want bewegen staat voorop. Tijdens het voetballen stond er een speaker aan met keiharde muziek. Meisjes stonden daar te chillen en te dansen. Het gaat om bewegen, niet waar!  In een andere hoek gaf een leerling een work-out aan leerlingen die wilden afvallen. De work-out is door de leerling zelf ontwikkeld. Tja, respect tonen, werkhouding en attitude wordt hier- op een andere wijze gezien.

Het was boven alles prachtig om mee te maken hoe betrokken de docenten waren bij de leerlingen.  Het is zo goed voor te stellen dat relatie een van de kernzaken is, om leerlingen te bereiken. En zo samen te ontdekken waar de leerling warm voor loopt en zo tot leren komt.

De openheid van de leerlingen, docenten en alle werknemers van de school hebben ons hart verwarmd. Met veel geduld en enthousiasme hebben zij ons vragen aangehoord en ons wegwijs gemaakt in het schoolsysteem.



Met een hoofd vol nieuwe ervaringen op zoek naar ontspanning. En wat ga je dan doen? Shop till you drop, lekker eten en drinken en lang slapen. Alleen het laatste is bij velen van ons dan niet gelukt.

Vele groeten Sandra en Diana en wij geven de laptop door aan…….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten